Aankoopmakelaar
Een woning kopen is een hele leuke, spannende maar ook een grote klus. Een woning zoeken, bezichtigen, een bieding uitbrengen en de financiering regelen. Om je hierbij te ondersteunen bied ik mijn dienst als aankoopmakelaar aan om de woning aan te kopen passend bij je woonwensen en woonlasten. Ik regel van A tot Z de communicatie en volg nieuw aanbod op de woningmarkt nauwkeurig om je direct te kunnen informeren. Ik neem mijn juridische en bouwkundige ervaring mee bij de bezichtiging om je goed te adviseren.
Na de bezichtiging zal ik mijn advies met je bespreken. Ik zal de waarde van de woning marktconform berekenen en ervoor zorgen dat ik na een goed en onderbouwend gesprek een passende bieding zal uitbrengen bij de verkopend makelaar. Met mijn betrokkenheid, eerlijkheid en oprechtheid zal ik er alles aan doen om je droomhuis voor de juiste prijs aan te kopen.
Als de aankoop is gelukt, dan is voor het aanvragen van de hypotheek een taxatierapport nodig. Als ik betrokken ben als aankoopmakelaar, dan mag ik niet de taxateur zijn van de aangekochte woning.
Ben je op zoek naar een woning? Ik nodig je graag geheel vrijblijvend uit voor een persoonlijke kennismaking onder het genot van een lekkere kop koffie.
Kennismakingsgesprek
Tijdens dit eerste gesprek ontmoeten we elkaar bij mij op kantoor of bij je thuis en inventariseren we je woonwensen. Ik informeer je over mijn werkwijze en de kosten die door mij zullen worden berekend voor mijn dienstverlening bij de aankoop van een woning.
Bezichtiging
Ik volg het nieuwe aanbod van woningen dagelijks, meerdere keren per dag. Dit zijn ook woningen die niet zichtbaar zijn op bijvoorbeeld Funda. Zie ik een woning waarvan ik denk dat deze past bij je woonwensen? Dan informeer ik je direct. Snelheid is in deze tijd geboden. Heb je zelf een woning gezien die voldoet aan je wensen? Dan verneem ik dat graag en zal ik zorgen voor een afspraak met de verkopend makelaar om de woning samen te bezichtigen.
De onderhandeling
Yes! We hebben je droomhuis gevonden! We gaan met elkaar in gesprek over de volgende stappen. Het uitbrengen van een bod met of zonder een bouwtechnische keuring. Een bouwtechnische keuring is een onafhankelijke visuele inspectie van de woning en geeft je een duidelijk beeld van de bouwkundige staat van de woning. Zijn er gebreken? Dan krijg je ook inzage in de kosten om het huis wél in redelijke tot goede staat te brengen. De kosten voor een eventuele bouwtechnische keuring zijn voor je eigen rekening. Zo weet je zeker waar je de komende jaren financieel op moet rekenen. Liever één keer een specialist betalen, dan onverwachte verrassingen achteraf.
Hoera! De woning is aangekocht!
Gefeliciteerd! Het is gelukt om je droomhuis aan te kopen, je bent de koper! De verkopend makelaar heeft persoonlijke gegevens nodig om de koopovereenkomst op te maken, een kopie van een geldig identiteitsbewijs en de naam van het notariskantoor waar je bij de overdracht de akte van levering zal tekenen. Ik zal het concept van de koopovereenkomst controleren en vervolgens een afspraak met je maken om de koopovereenkomst bij mij op kantoor samen door te nemen en te ondertekenen. Zodra de parafen en de handtekeningen zijn gezet, sturen we de getekende koopovereenkomst naar de verkopend makelaar. De verkopend makelaar zorgt ervoor dat de getekende koopovereenkomst wordt verzonden naar de notaris. De notaris zal de ontvangst bevestigen en ons uitnodigen voor de overdracht op de in de koopovereenkomst vastgestelde datum.
Inspectie
Op de dag van de overdracht bij de notaris bezoek ik samen met je de woning voor een laatste inspectie. Tussen de aankoop en de overdracht van de woning zit meestal enige tijd. Een eindinspectie is er om vast te stellen of deze zich in dezelfde staat bevindt als tijdens het sluiten van de koopovereenkomst. Een laatste check van het huis voorkomt onenigheid achteraf. Ik neem de meterstanden op, ik check elektrische apparaten of ze goed functioneren, functioneren kranen, douche en toilet naar behoren, zijn alle sleutels beschikbaar en ik controleer of de overeengekomen roerende zaken aanwezig zijn. Met mijn kritische blik tijdens de inspectie heb je extra zekerheid dat je niets over het hoofd ziet. Zo kun je met een gerust gevoel naar de afspraak bij de notaris voor de overdracht.
Overdracht bij de notaris
Als de koopovereenkomst is getekend, de bedenktijd voorbij is en de ontbindende voorwaarden niet nodig bleken, is het huis nog niet je eigendom. De woning moet officieel worden overgedragen, daarvoor ga je naar de notaris. De notaris regelt alle juridische zaken rond de overdracht. De notaris is onafhankelijk en onpartijdig en kijkt naar de belangen van de koper én van de verkoper. De notaris doet onderzoek naar de achtergrond van de koper en de verkoper, het huis, de hypotheeksituatie en mogelijke bijzonderheden. Het meeste werk doet hij achter de schermen, zodat je alleen nog maar hoeft te tekenen. Hij stelt de leveringsakte op en voor de koper de hypotheekakte. Ook bewaakt de notaris de financiële kant van de overdracht, hij zorgt ervoor dat de bank en de verkoper hun geld krijgen. De woning is dus pas verkocht als zeker is dat de koopsom is betaald. De notaris zorgt ervoor dat een afschrift van de leveringsakte wordt ingeschreven in de openbare registers van het Kadaster. Ook de hypotheekakte wordt geregistreerd in de openbare registers. Het allermooiste van deze afspraak bij de notaris is toch wel het in ontvangst nemen van de sleutels van je droomhuis!
Tarieven
De kosten voor een gerichte aankoopbegeleiding bedragen € 1.295,- inclusief btw.
De kosten voor een uitgebreide aankoopbegeleiding bedragen € 1.895,- inclusief btw.